Ads 468x60px

Thursday 26 September 2013

Manfaat Vitamin E dan Fungsi Vitamin E Bagi Tubuh

Kelebihan dan kekurangan Vitamin E memiliki kesan negatif terhadap daya tahan tubuh, untuk itu Vitamin E sangatlah penting bagi menambah daya tahan tubuh dari berbagai kemungkinan yang dapat menimbulkan penyakit. Vitamin E  ditemukan pada tahun 1922 oleh Dr. H.M Evans dari California melalui penelitian untuk mempertahankan kehamilan normal tikus betina diperlukan suatu subtansi tak dikenal. Tanpa bahan ini, janin tikus akan mati dalam sepuluh hari saat dikandung. Tikus jantan yang kekurangan bahan ini juga mengalami kelainan pada testisnya. Sehingga saat itu vitamin E disebut sebagai vitamin anti kemandulan. Pada wanita juga dianjurkan sebagai perawatan untuk kemandulan, kelainan menstruasi, peradangan vagina, gejala menopause, mencegah keguguran dan kesuburan benih.


Kenapa vitamin E Shaklee jadi pilihan?
Kerana Shaklee mempunyai vitamin E yang mengandungi keperluan lengkap oleh tubuh iaitu 400iu. Ianya vitamin asli dan beserta unsur selenium dimana penyerapan berlaku dengan baik.


Khasiat Vitamin E :
v  Menjadikan anda tampak lebih muda dengan membantutkan penuaan sel yang disebabkan oleh radikal bebas.
v  Memperbaiki peredaran darah,utk memperbaiki tisu, dan sangat berguna dalam rawatan "premenstrual syndrome" dan penyakit fibrocystic payudara
v  Melindungi paru2 dari pencemaran udara.
v  Ia memelihara pembekuan darah yang normal dan penyembuhan, mengurangkan parut, mengurangkan tekanan darah, membantu dalam pencegahan penyakit katarak, meningkatkan prestasi atlit, dan mengendurkan otot kaki dari kekejangan.
v  Mengekalkan kesihatan saraf dan otot dan di masa yang sama menguatkan dinding kapilari.
v  Vitamin E menggalakkan kulit dan rambut menjadi sihat, dan membantu mencegah anemia dan "retrolental fibroplasia", sejenis gejala mata yang boleh menjangkiti bayi pramatang.
v  Mengurangkan risiko Alzheimer (nyanyuk).
v  Mengurangkan risiko keguguran bagi wanita hamil.
v   Merendahkan kadar kolesterol.
v  Membantu mencegah kanser.
v  Vitamin E boleh meningkatkan pengeluaran air mani pada sesetengah lelaki.
v   Vitamin E juga dikenali sebagai ‘vitamin cinta’ kerana ia boleh membantu dalam perhubungan suami isteri. Malah wanita hamil, menyusukan anak, mengambil sebarang pil hormon dan melalui fasa menopous memerlukan vitamin E.

Akibat Kekurangan Vitamin E:
1.Kekurangan vitamin E akan menyeabkan sel darah merah terbelah
2.Perubahan degeneratif pada sistem saraf dan otot
3.Kelemahan dan kesulitan berjalan
4.Nnyeri pada otot betis
5.Gangguan penglihatan
6.Menimbulkan penyakit anemia
7.Dapat Menyebabkan kelainan pada kulit


Buah-Buahan dan Sayuran Yang Mengandung Vitamin E:
Vitamin E mudah terdapat pada bahan makanan yang berminyak atau sayuran. Vitamin E banyak terdapat pada buah-buahan, susu, mentega, telur, sayur-sayuran, terutama kecambah. Contoh sayuran yang paling banyak mengandung vitamin E adalah minyak biji gandum, minyak kedelai, minyak jagung, alfalfa, selada, kacang-kacangan, asparagus, pisang, strawberry, biji bunga matahari, buncis, ubi jalar dan sayuran berwarna hijau. Vitamin E lebih banyak terdapat pada makanan segar yang belum diolah.

Kesan Pengambilan berlebihan:
Selain kekurangan vitamin e yang dapat menimbulkan penyakit, kelebihan vitamin e juga dapat menimbulkan penyakit ringan seperti sakit kepala, lemah dan selalu lelah, serta pening yang disertai gangguan penglihatan, untuk itu jumlah vitamin e pada tubuh haruslah sesuai dengan dos yang diperlukan.
Sumber: Kak Cery
Untuk Pertanyaan dan Pembelian, anda boleh menghubungi saya seperti:
Norashikin Saaaid (ID 924444)
FB: Shikin Apit
Page: TheComel Health & Beauty Online Store
No Tel: 012-2725334
COD Area: Kajang, Bangi, Semenyih, Balakong, Putrajaya, Cyberjaya

0 comments:

Post a Comment

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...