Ads 468x60px

Sunday 12 January 2014

PROMOSI JANUARI: ALFAFA DAN KELEBIHANNYA




Teks: Shikin Saaaid

PROMOSI...PROMOSI...PROMOSI JANUARI 2014
Rasanya belum terlambat untuk saya bercerita mengenai ALFAFA SHAKLEE. Bulan januari adalah bulan promosi untuk Alfafa iaitu dengan pembelian 6 botol anda akan dapat free 1 botol. JIMAT kan...Bagi peminat Alfafa inilah masanya nak borong banyak sebab promosi ni setahun sekali jer.Bagi yang belum mengenali apa itu alfafa..jom saya kongsi sejarah herba alfafa ni dan manfaat pada kita.





SEJARAH ALFAFA?

Alfalfa..mungkin ramai yang pernah mendengar nama , tetapi beberapa tahu banyak mengenainya selain daripada fakta bahawa itu tumbuhan. Kilang alfalfa adalah  berasal dari Asia, dan dianggap sebagai salah satu herba yang pertama dikenali kepada manusia.

Ia adalah ahli keluarga Fabaceae Pea dan ia sering digunakan untuk memberi makan haiwan kerana ia mempunyai nilai pemakanan yang tinggi daripada semua tanaman rumput kering / makanan ternak .
The alfalfa perkataan berasal dari bahasa Arab , khususnya ungkapan al- FAC - facah , yang bermaksud " Bapa kepada semua makanan" kerana ia begitu kaya dengan nutrien yang penting. Jelas sekali , nenek moyang purba menganggap  alfalfa penting untuk kehidupan seharian mereka. Mereka tidak digunakan hanya untuk kegunaan sendiri , tetapi untuk memberi makan kepada ternakan mereka dan untuk lebih menyuburkan tanah-tanah pertanian mereka kerana banyak vitamin dan mineral. Walaupun ia berasal di Asia , ia kini sangat biasa di Amerika Utara , Eropah , Kanada.

Kilang alfalfa mempunyai luar biasa sistem akar , yang luas yang boleh mencapai sejauh 60 kaki ke dalam tanah. Ini adalah apa yang membolehkan tumbuhan itu menyerap lebih vitamin dan mineral daripada tumbuhan purata , memberikan lagi kelayakan untuk gelaran sebagai , " Raja semua makanan. "


FAKTA PEMAKANAN ALFAFA

Alfalfa dikenali sebagai salah satu tumbuhan yang mempunyai kandungan nutrien yang tinggi. Kandungan kalsium , klorofil , karotena , dan vitamin K, yang agak tinggi , menjadikannya alfalfa sebagai makanan tambahan yang sering digunakan untuk kegunaan manusia.

Satu lagi kelebihan alfalfa kaya dengan vitamin dan mineral yang agak lengkap . Vitamin yang terkandung dalam alfalfa adalah: vitamin A, thiamin (vitamin B1) , riboflavin (vitamin B2) , niasin (vitamin B3 ), vitamin B5 , vitamin B6 , vitamin C , vitamin K, dan asid folik. Benih Galian, iaitu kalsium, zat besi , magnesium , fosforus, tembaga, dan zink.

Daun alfalfa adalah sumber klorofil , empat kali lebih tinggi daripada sayur-sayuran biasa . Terdapat banyak kajian saintifik yang dilakukan ke atas keberkesanan klorofil, seperti membersihkan badan , membentuk sel-sel darah , mengawal keseimbangan asid-bes dalam badan , meningkatkan ketahanan, serta penggantian sel-sel rosak .

KELEBIHAN ALFAFA

1. Kawalan kolesterol darah
Alfalfa adalah berguna untuk mengawal kolesterol darah dengan mengeluarkan kolesterol tidak baik daripada badan. Tumbuhan Alfalfa memainkan peranan yang amat jelas dalam mencegah paras kolesterol daripada mencapai paras tertinggi semua masa, ia secara tidak langsung juga memainkan peranan dalam pengurangan risiko penyakit jantung.

2. Mengatasi masalah pencernaan
Ia berkesan dalam menghapuskan masalah pencernaan yang termasuk rasa loya , ulser perut , gastrik dan senak. Ini selain, alfalfa juga boleh membantu meningkatkan selera makan anda.

Jika anda mengalami keadaan penghadaman seperti penyakit diverticular atau sembelit kronik , pucuk alfalfa boleh membantu untuk meringankan gejala-gejala anda . Satu hidangan pucuk alfalfa mengandungi hampir satu gram serat, iaitu tiga peratus daripada keperluan harian orang dewasa purata . Cuba termasuk pucuk alfalfa dalam diet harian anda untuk meningkatkan kekerapan pencernaan anda.

3. Membuang toksin dari badan
Kilang alfalfa diketahui mempunyai ciri-ciri detoksifikasi. Ini hanya bermaksud bahawa dengan pengambilan tumbuhan anda akan dapat untuk membersihkan badan anda daripada toksin yang boleh mendatangkan lebih banyak mudarat daripada kebaikan.

4. Menghilangkan ketagihan alkohol
Menghadapi masalah dengan ketagihan alkohol atau dadah ? Adakah anda sedang mencari ke hadapan untuk mendapatkan yang lebih baik daripada ketagihan anda ? Kemudian , loji alfalfa adalah apa yang anda perlukan. Ia adalah satu fakta yang diketahui bahawa kilang alfalfa boleh membantu orang mengalami ketagihan alkohol atau dadah untuk menghadapi yang sama.

5. Mengurangkan gejala menopaus
Pada wanita , loji alfalfa yang telah dikenali untuk membantu meneutralkan tanda-tanda dan gejala-gejala menopaus . Ini , dengan cara yang , menjadikannya sangat diperlukan ubat untuk melawan tanda-tanda dan gejala-gejala menopaus .

6. Tinggi dalam Vitamin K
Kilang alfalfa mengandungi vitamin K dan membantu seseorang yang mengalami darah pembekuan perlahan.

7. Untuk melegakan asma
Dari dahulu lagi, tumbuhan alfalfa yang telah digunakan untuk memberikan kelegaan kepada orang yang menderita asma dan lain-lain penyakit pernafasan seperti . Klorofil di dalam tumbuhan ini membantu gaji peperangan berkesan terhadap keluasan buruk.

8. mencegah Kanser
Kilang alfalfa, keras seperti ia mungkin kelihatan untuk mempercayai , boleh memberikan bantuan dalam pencegahan berlakunya kanser. Ini adalah kebanyakannya kerana kehadiran asid amino dipanggil canavanine di kilang. Kilang itu juga mempunyai keupayaan terbukti untuk mengikat karsinogen dalam kolon.

9. sifat diuretik
Kilang alfalfa adalah diuretik dan ini membantu ia untuk membantu dalam pencegahan gangguan buah pinggang dan pengekalan air. Alfalfa juga diberkati dengan ciri-ciri yang membantu dalam pencegahan berlakunya ' Jangkitan Saluran kencing ' atau UTI.

10. Untuk merawat Anemia
Alfalfa telah dikenali untuk menjadi sangat berguna dalam rawatan anemia.
11. Alfalfa dan Penyusuan

Alfalfa mempunyai sejarah yang panjang dalam kesihatan wanita. Ia telah digunakan oleh ibu-ibu kejururawatan selama bertahun-tahun untuk membantu dengan pengeluaran susu ibu. Apabila diambil secara sederhana, alfalfa dianggap selamat dan berkhasiat.

Jika anda memilih untuk menambah alfalfa untuk diet anda semasa mengandung, ia perlu dihentikan beberapa minggu sebelum kelahiran bayi anda untuk membantu mencegah bekalan susu yg melimpah-limpah.

Alfalfa tidak memasuki susu ibu dan adalah selamat untuk bayi, bagaimanapun, terlalu banyak alfalfa boleh menyebabkan anda atau bayi anda untuk membangunkan cirit-birit. Ini boleh dielakkan dengan memperkenalkan alfalfa ke dalam diet anda secara beransur-ansur.


SIAPA YANG TIDAK BOLEH AMBIL ALFAFA?
Pesakit SLE tidak boleh mengambil alfalfa (kerana alfalfa boleh mengaktifkan sel-sel SLE dalam tubuh penghidap). Jika mereka ibu menyusu, bolehlah digantikan dengan ESP.SLE ialah sejenis penyakit auto-immune, yang mana, antibodi yang sepatutnya bertugas untuk melindungi tubuh seseorang itu berubah memakan diri penghidap SLE itu pula.






0 comments:

Post a Comment

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...