Thursday, 19 December 2013

DAY 7: A BOOK YOU’D RECOMMEND

Teks: Shikin Saaaid

Saya ini suka membaca tapi selepas ada anak ni dah jarang membaca. Kalo baca buku pun mungkin amik masa seminggu ke 2minggu.hehe. Tapi kali ini saya nak kongsi antara buku yang saya cadangkan untuk anda baca. Tak rugi pun malah banyak memberi peringatan dan ilmu serta mendekatkan diri pada Maha Pencipta kita.


MUDAHNYA MENJEMPUT REZEKI
FATHURI SALEHUDDIN
Harga:  RM24

Tahukah anda untuk mendapat rezeki sememangnya sangat mudah apabila kena caranya? Malah, sumber datangnya tidak disangka-sangka. Mudahnya Menjemput Rezeki merungkai rahsia mudah untuk mendapat rezeki. Ia dikongsi oleh penulis yang telah mengalami ‘peristiwa mendapat rezeki’ daripada Maha Pemberi Rezeki dengan mekanisme yang tertentu. Ikutilah rahsianya!

... ada pula janji menarik daripada Allah bagaimana untuk menambah rezeki. Bukan itu sahaja, malah diberi pula formula bagaimana supaya rezeki yang sudah berada di tangan boleh terus berkembang. Bukan sekadar itu, Allah berikan lagi formula bagaimana supaya rezeki yang sudah berkembang dan bertambah banyak tidak pula musnah.
Saya percaya dan rasa sangat yakin, dengan mengetahui formula ini, kita sudah menemukan kunci bagaimana untuk keluar daripada kesulitan hidup khususnya perihal rezeki. 







DAY 6: A PICTURE, SCENE FROM A MOVIE OR A JOKE THAT MAKES YOU CRACK UP

Teks: Shikin Saaaid

Gambar ini masa bulan februari tahun ini. Setiap kali tengok gambar ini pasti airmata akan mengalir.Ini gambar anak kedua saya Arif. Di masukkan ke KPJ kajang kerana demam panas, selesema dan sakit mata selama 5hari. Kami suami isteri terpaksa berkampung di hospital dan bergilir-gilir menjaga Arif.  Abang pula mak yang bantu menjaganya. Sedih rasanya melihat anak yang aktif dan lincah menjadi pendiam dan tidak selera makan.

Alhamdulillah anak kembali sihat. Sebagai peringatan pada kami dan ujian dari Allah. Di sebabkan itu saya mula mencegah dari terjadi lagi dengan ikhtiar mengambil produk Shaklee supaya dapat meningkatkan imunisasi badan anak-anak saya. Tahu-tahu jela kan kalau anak di tempatkan di Nuseri banyak yang perlu dijaga terutama bab kesihatan. Bermacam-macam penyakit boleh berjangkit. Yang penting kesihatan anak diutamakan. Nak tahu ape yang saya beri untuk anak-anak saya. Boleh whatsapp/Pm/call.




DAY 5: YOUR TOP 5 SONG OF ALL TIME

Teks: Shikin Saaaid

Kalau nak cerita pasal lagu memang tak habis la. Saya jenis yang simple je. Tak kisah lagu tu balada ke rock ke jazz ke yang penting lagu tu mempunyai alunan muzik yang menarik  dan lirik yang bagus sudah cukup memikat hati dan jiwaku. Cewah..

Jom saya kongsi dengan anda 5 lagu ngetop pilihan hati:

TOP 5: Akulah Kekasihmu dari AXL
TOP 4: Rahsia Pohon Cemara dari EXIST
TOP 3: Bahagiamu Deritaku dari HAFIZ AF
TOP 2: Sandiwara Cinta dari REPVBLIK
TOP 1: Bertakhta di Hati dari FARADHIYA

Lagu Faradhiya jadi TOP 1 tu. Ada maksud tersirat dari lagu ini. Ini adalah lagu saya dengan hubby masa hangat bercinta dulu. Die tujukan lagu in pada saya. Hubby suruh dengar dan hayati lirik lagu ini. Kaau lagu ini berkumandang di radio pasti akan ingat detik-detik percintaan kami. Tu yang istimewa lagu ni pada saya.

Saya kongsi lirik ini khas untuk anda yer.

Di hempas ombak
Terdampar buih
Menanti waktu pulang ke laut
Begitu rindu
Di pisah takdir
Meniti saat bersulam cinta

Lihat... lihat...
Ke dalam mataku
Sinarnya menyala
Lihat... lihat...
Ke dalam mataku
Cintamu bertakhta (dihati)


Sebelum ku kenal

Dirimu siapa
Aku tak kenali
Apa itu cinta
Setelah ku kenal
Dirimu sebenar
Kau cinta sejati
Ku sandarkan jiwa

Di gilis angin
Tercarik awan
Menanti detik sebelum hujan
Begitu sendu
Di guris resah
Meniti hari bersulam tangis

Takkan berganjak pendirianku ini
Selagi kita tak kembali bersatu
Selamanya
Takkan berubah perasaan ini terhadapmu
Biar digugat, biar dicabar, biar dihalang.





DAY 4: ALL ABOUT MY PARENT

Teks: Shikin Saaaid

Kali ini saya ingin berkongsi cerita mengenai ibu bapa saya yang merupakan orang paling penting dimana saya berada sekarang. Semestinya jasa dan pengorbanan mereka tidak dapat kita balas. Membesar dalam keluarga yang penuh kesederhanaan mengajar saya erti hidup sebenar. Mungkin ini menjadi pendorong untuk saya Berjaya dan mengubah hidup keluarga.

Ayah, Saaaid Bin Ibrahim seorang Pesara kerajaan berumur 62 tahun. Beliau dilahirkan di Sabak Bernam,Selangor.Sebelum ini beliau bekerja sebagai Pengawal keselamatan di Radio Televisyen Malaysia,Kajang. Beliau seorang yang garang dan tegas.Walaupum garang tapi ada masa juga beliau seorang yang kelakar dan membuat anak-anak ketawa.

Beliau sering memberi kata-kata motivasi supaya Berjaya dalam pelajaran untuk kesenangan di masa hadapan.Beliau tidak mahu anak-anak mengikut jejak langkah belaiu yang hanya bersekolah sampai tingkatan 3 sahaja. Di sebabkan kesempitan hidup pada masa itu ayah sanggup berhijrah ke KL untuk mencari pekerjaan. Banyak pengajaran dan  pengalaman yang ayah ceritakan pada kami adik beradik.

Emak pula Salmah Binti Hassan Basri seorang Guru Kafa di Sekolah Rendah Agama Sungai Sekamat dan sekarang berumur 56 tahun. Mula mengajar pada tahun 1997. Sebelum itu mak hanya suri rumah sepenuh masa. Di sebabkan pendapatan ayah tidak cukup untuk menampung pembelanjaan keluarga kami jadi mak akhirnya tekad untuk membantu meringankan beban ayah. Mak seorang yang lembut dan penyabar. Saya kagum denagan mak, walaupun ada masalah beliau tidak akan tunjuk depan anak-anak. Kekuatan emak yang menjadi saya kuat pada hari ini.

Terima Kasih Mak dan Ayah atas jasa dan pengorbanan selama membesarkan Angah dan adik-adik lain. Mungkin kami tak dapat membalas jasa mereka tapi angah tak kan lupa berdoa untuk mak dan ayah.Impian angah ingin membawa mak dan ayah pergi haji pada tahun 2015.

Love both of you forever N Ever


Friday, 13 December 2013

DAY 3: A PLACE OR THING THAT YOU IN LOVE WITH

Teks: Shikin Saaaid


Lama jugak nak fikir tempat yang saya paling suka sebab saya bukan selalu pergi melancong. Jadi rasanya belum jumpa tempat yang membuatkan saya jatuh cinta pandang pertama lagi. Pada  saya mana pun tempat yang kita pergi walaupun tidak berapa menarik tapi kalau dapat luangkan masa dengan anak-anak dan suami semuanya jadi menarik kan. Yang penting kita enjoice.hehe

Ceh impian rasanya nak pergi pulau sipadan kalau diberi kesempatan dan rezeki lebih.kene ada target ni.hehe. jOm zoom sikit mengenai pulau sipadan di sabah antara pulau tercantik di dunia.





Tuesday, 10 December 2013

BERJAYA HAMIL DENGAN SET KESUBURAN SHAKLEE



NAK HAMIL...
TAPI HORMON TAK STABIL?
PERIOD TAK TERATUR?
MASALAH CYST? 


Cahaya mata adalah anugerah yang tak ternilai harganya. Bagi pasangan yang masih belum dikurniakan cahaya mata, pastinya ia dugaan yang hebat dalam hidup mereka.

Namun Allah lebih Mengetahui. Sebagai hambaNya kita kenalah redha, dalam masa yang sama, kita kena berusaha.

Antara tanda utama pasangan lambat mendapat cahaya mata ialah kitaran haid isteri yang tidak teratur.

Haid yang tidak teratur ini menjadi petanda terdapat masalah kesuburan pada ovari. Selain itu, sperma suami yang lemah juga menyebabkan persenyawaan gagal berlaku.

Jadi penyelesaian terbaik suami dan isteri kenalah sama-sama beriktiar. Berikut ialah Set Kesuburan Shaklee untuk suami dan isteri, sebagai salah satu usaha meningkatkan kesuburan bagi mendapatkan cahaya mata..




SET KESUBURAN ISTERI

1) GLA

GLA membantu kitar haid yang tidak teratur dan masalah senggugut yang kerap dialami sewaktu pre-menstrual
GLA membantu meningkatkan sistem kesuburan isteri, sekaligus meningkatkan potensi persenyawaan untuk berlaku
Membantu sperma untuk terus hidup lebih lama dalam Tiub Fallopio sekaligus meningkatkan peluang persenyawaan.

2) ESP

Memastikan sel ovum dalam keadaan sihat bagi memudahkan persenyawaan
Merupakan makanan asas untuk memastikan sel-sel dalam badan sihat dan sempurna


SET KESUBURAN SUAMI

1) Zinc

Kandungan zinc dalam prostat lelaki adalah 10x ganda dari organ lain. Justeru ia adalah mineral yang penting untuk kesuburan lelaki, mesti ambil ya..
Sangat penting untuk keupayaan seksual lelaki dan menguatkan sperma suami

2) Vitamin E

Memperbaiki kuantiti, kualiti dan memperkuat sperma lelaki supaya dapat bertemu dengan ovum.
Merupakan antioksidan yang dapat menghalang radikal bebas dalam tubuh badan daripada merosakkan sperma dan ovum. Oleh itu, pengambilan Vitamin E yang mencukupi adalah penting bagi menjaga kualiti sperma yang dihasilkan. Taknak la nanti ada risiko dapat anak yang tak sempurna...
Merangsang LIBIDO iaitu keinginan seks, kerana ia meningkatkan paras testosteron dalam badan. Kekurangan testosteron menyebabkan nafsu semakin menurun dan stamina semakin berkurangan.

Untuk Pertanyaan dan Pembelian, anda boleh menghubungi saya seperti:
Norashikin Saaaid (ID 924444)
FB: www.fcebook.com/Shikin Apit
Page: TheComel Health & Beauty Online Store
No Tel: 012-2725334
Email: shikinsaaaid@gmail.com
COD Area: Kajang, Bangi, Semenyih, Balakong, Putrajaya, Cyberjaya

DAY 1: INTRODUCE AND A LITTLE BIT ABOUT YOU. RECENT PICTURE OF YOURSELF


Teks: Shikin Saaaid

Assalammualaikum

Hari ini bermulalah cabaran pertama.Cabaran apa itu? Cabaran dari Mama Azrin, merangkap grandnanny saya dalam group shaklee. Tajuk cabaran ini ialah 30days ENTRY CHALLANGE. Maknanya bermula hari ini sehingga 7hb Januari 2014 saya mesti membuat satu entry di dalam blog ini selama 30hari. Tajuk sudah ditetapkan untuk setiap entry. Untuk hari pertama ni saya ingin perkenalkan serba sedikit mengenai latar belakang diri saya

Nama saya Norashikin Binti Saaaid. Saya tinggal di Bandar Teknologi Kajang. Saya anak kedua daripada 6 orang adik beradik. Hasil perkongsian hidup dengan Afifi Bin Amir kami telah dikurniakan 2 orang cahayamata lelaki dan Insha Allah yang ketiga akan lahir pada awal bulan Jun 2014. Anak pertama diberi nama Muhammad Aqif Shafi Bin Afifi, 3 tahun manakala anak kedua Muhammad Arif Ziqri, 2 tahun. Nama anak punya panjang tapi nama bapaknya sepatah je.hehe.




Saya sekarang bekerja di SONY EMCS SDN BHD sebagai Jurutera. Setiap tahun SONY ada jualan murah untuk pelbagai produk pilihan jadi kalau anda berminat bolehlah hubungi saya.Hehe. Selain itu saay juga adalah pengedar shaklee di kawasan Kajang, bangi, semenyih dan balakong. Jika anda ingin dapatkan produk shaklee secara COD boleh terus menghubungi saya juga.Saya mula terlibat dengan bisnes shaklee ini pada Februari 2013. pada mulanya saya ingin menambah pendapatan sampingan sahaja tapi setelah membaca kebaikan dan kelebihan produk shaklee akhirnya saya juga adalah pengguna TEGAR produk ini. Sebenarnya harga produk shaklee sangat berpatutan berbanding brand lain. Kenapa?. Kerana produk ini dijamin SELAMAT, BERKESAN DAN SEMULAJADI.

Saya rasa rugi sekiranya kehebatan dan keberkesanan produk ini tidak dikongsi bersama dengan anda di luar sana. Memberi lebih baik dari menerima. Tujaun utama ialah memberi kehidupan yang lebih baik dan sihat kepada sesiapa shaja daalm memperbaiki taraf kesihatan keluarga anda. Tetapi jangan lupa setiap penyakit yang Allah beri adalh sebgai peringatan dan penghapus dosa. Tidak semestinya anda mengambil supplimen anda bebas dari sebarang penyakit. Semuanya atas kejhendak Allah jua dan kita sebagai insan yang lemah perlu berusaha untuk meningkatkan kesihatan optimum diri kita.









DAY 2: MEANING BEHIND YOUR BLOG NAME

Teks: Shikin Saaaid


Cabaran untuk hari kedua. Makna disebalik nama blog.Usia blog ini baru 4bulan.Blog ini terhasil setelah 4 bulan saya berkecimpung dalam bisnes Shaklee. Kira muda lagi la kan. Tajuk blog iaitu ‘CERITA KESIHATAN’ ini dipilih kerana bersesuaian dengan produk Shaklee yang menjurus kepada kepentingan  kesihatan diri dan keluarga.




Untuk nama blog saya memilih Norashikin Said iaitu nama saya sendiri untuk mudah diingati.Selain itu juga  blog ini bukan sahaja untuk menjual produk Shaklee tapi juga untuk berkongsi tips-tips kesihatan,kecantikan dan kekeluargaan. Saya juga ada menulis mengenai pengalaman dan berkongsi cerita mengenai  kehidupan saya. 

Target saya ialah saya nak mereka tahu bahawa blog saya ini bukan sekadar menjual produk semata-mata. Saya nak berkongsi semua cerita yang boleh memberi manfaat kepada mereka diluar sana.Saya harap dengan menyahut cabaran ini sekaligus saya dapat memperkenalkan blog ini kepada umum. Doakan semoga saya dapat menghabiskan cabaran ini.



Friday, 18 October 2013

Panduan Mendidik Anak Mengikut Islam

Teks: Shikin Saaaid

Assalammualaikum.Semoga kawan-kawan sihat dan sentiasa bahagia bersama  orang tersayang. Anak adalah anugerah teragung untuk setiap hambaNya. Pembentukan sahsiah anak perlulah bermula dari kecil lagi kerana pada masa itulah mudah untuk kita membentuk perwatakan anak samada baik atau sebaliknya. Yang mencorak perlakuan anak itu adalah ibubapa mereka sendiri. Justeru itu untuk mendidik anak-anak ini memerlukan ilmu dan kefahaman serta kesabaran yang tinggi.Yela tahu-tahu saja lah anak-anak zaman sekarang sudah advance berbanding zaman dahulu. Apa-apa yang kita lakukan adalah cermin kepada anak-anak kita. Di sini saya ingin berkongsi dengan ibubapa bagaimana cara kita mendidik anak berlandaskan islam.

 

1) Jangan pukul anak dari lutut keatas
2) Jangan gunakan tangan/anggota tubuh kita utk memukul anak dengan tangan dan jangan sesekali menampar anak pakai tangan kita. nanti anak jadi bertambah degil dan nakal dan tak boleh control
3) Rotan/pukul anak di telapak kakinya . Secara saintifiknya ada kaitan dengan refleksologi dan merangsang ke bahagian otak
Sabda Rasulullah s.a.w.
“Berguraulah dengan anak kamu kala usianya satu hingga tujuh tahun. Berseronok dengan mereka, bergurau hingga naik atas belakang pun tak apa. Jika suka geletek, kejar atau usik anak asalkan hubungan rapat. Lepas tujuh hingga 14 tahun kita didik dan ajar, kalau salah pukullah dia (sebagai pengajaran)”
4) Mulakanlah hidup anak anda dengan nama panggilan yang baik. Nama panggilan yang kurang baik akan menyebabkan anak anda malu dan merasa rendah diri. (Dalam Islam sendiri nama panggilan yang baik adalah digalakkan).
5) Berikan anak anda pelukkan setiap hari (Kajian menunjukkan anak yang dipeluk setiap hari akan mempunyai kekuatan IQ yg lebih kuat daripada anak yang jarang dipeluk)

6) Pandanglah anak anda dengan pandangan kasih sayang (Pandangan ini akan membuatkan anak anda lebih yakin diri apabila berhadapan dengan persekitaran)

7) Berikan peneguhan setiap kali anak anda berbuat kebaikan (Berilah pujian, pelukkan, ciuman, hadiah ataupun sekurang-kurangnya senyuman untuk setiap kebaikan yang dilakukannya).

8) Janganlah mengharapkan anak anda yang belum matang itu melakukan sesuatu perbuatan baik secara berterusan, mereka hanya kanak-kanak yang sedang berkembang. Perkembangan mereka buatkan mereka ingin mengalami setiap perkaratermasuklah berbuat silap.

9) Apabila anda berhadapan dengan masalah kerja dan keluarga,pilihlah keluarga (Seorang penulis menyatakan anak-anak terus membesar. Masa itu terus berlalu dan tak akan kembali).

10) Di dalam membesarkan dan mendidik anak-anak, janganlah tuan/puan mengeluh. Keluhan akan membuatkan anak-anak merasakan diri mereka beban.

11) Dengarlah cerita anak anda, cerita itu tak akan dapat anda dengari lagi pada masa akan datang. Tunggu giliran anda untuk bercakap (Ini akan mengajar anak anda tentang giliran untuk bercakap)

12) Tenangkan anak anda setiap kali mereka memerlukannya.

13) Tunjukkan kepada anak anda bagaimana cara untuk menenangkan diri. Mereka akan menirunya.

14) Buatkan sedikit persediaan untuk anak-anak menyambut harijadinya. Sediakanlah hadiah harijadi yang unik walaupun harganya murah. Keunikan akan membuatkan anak anda belajar menghargai. (Anak2 yg dtg daripada persekitaran yang menghargai akan belajar menghargai orang lain).

15) Kemungkinan anak kita menerima pengajaran bukan pada kali pertama belajar. Mereka mungkin memerlukan kita mengajar mereka lebih daripada sekali.

16) Luangkanlah masa bersama anak anda diluar rumah, peganglah tangan anak-anak apabila anda berjalan dengan mereka. Mereka tentu akan merasa kepentingan kehadiran mereka dalam kehidupan anda suami isteri.

17) Dengarlah mimpi ngeri anak-anak anda. Mimpi ngeri mereka adalah begitu real dalam dunia mereka.

18) Hargailah permainan kesayangan anak anda. Mereka juga dalam masa yang sama akan menghargai barang-barang kesayangan anda. Elakkan daripada membuang barang kesayangan mereka walaupun sudah rosak. Mintalah kebenaran mereka sebelum berbuat demikian.

19) Janganlah membiarkan anak-anak anda tidur tanpa ciuman selamat malam,

20) Terimalah yang kadangkala anda bukanlah ibubapa yang sempurna. Ini akan mengurangkan stress menjadi ibu bapa.

21) Jangan selalu membawa bebanan kerja pejabat ke rumah. Anak-anak akan belajar bahawa kerja pejabat selalunya lebih penting daripada keluarga.

22) Anak menangis untuk melegakan keresahan mereka tetapi kadangkala cuma untuk sound effect sahaja. Bagaimanapun dengarilah mereka, dua puluh tahun dari sekarang anda pula yang akan menangis apabila rumah mula terasa sunyi. Anak-anak anda mula sibuk mendengar tangisan anak mereka sendiri.
“Anak- Anak ibarat kain putih. Ibu bapa lah yang mencorakkannya menjadi yahudi, nasrani atau majusi”

CARA RASULULLAH S.A.W MENDIDIK ANAK
TAHAP PERTAMA - Anak yang baru lahir sehingga mumayyiz (~6 tahun). Hendaklah kita banyak bergurau dan membelai mereka dengan penuh kasih sayang.
TAHAP KEDUA - Anak berumur 7 tahun sehingga baligh (~14 tahun). Hendaklah kita mendidik mereka dengan arahan, displin dan beri tanggungjawab.
TAHAP KETIGA - Anak berusia 15 tahun hingga dewasa (~21 tahun). Hendaklah dididik dengan cara berkawan, bertukar pendapat dan hormati pendapat mereka selagi tidak bertentangan dengan syariat. 
TAHAP KEEMPAT - Anak berusia lebih daripada 21 tahun. Hendaklah para ibu bapa memberi mereka kebebasan bertindak selagi tidak bertentangan dengan syariat. Ibu bapa hanya perlu bertindak sebagai penasihat agar segala tindakan mereka terkawal.
Wallahua’lam

Thursday, 17 October 2013

NUTRIWHITE Penyeri Wajah Anda

Teks: Shikin Saaaid
Wanita dan kecantikan memang tidak dapt dipisahkan. Ada yang sanggup berhabis ribuan rnggit untuk mendapatkan produk yang berkesan.Tapi tahukah anda bukan semua produk mahal sesuai dengan jenis kulit anda. Pastikan anda tahu masalah kulit anda sebelum memilih produk yang betul-betul memberi manfaat pada diri anda.Hari ini saya nak berkongsi dengan anda mengenai produk kecantikan luaran Shaklee iaitu Nutriwhite.Wahhh..yang nak cantik luar dalam boleh mencuba produk Shaklee yang setaraf dengan SKII. Nutriwhite adalah hasil inovasi gabungan 16 sumber nutrien semulajadi dari 16 negara berbeza.Unikkan..bukan mudah nak cari ramuan untuk Nutriwhite ni..Bagi yang mempunyai jenis kulit normal dan ingin mencerahkan kulit anda boleh la mencuba produk ini.Jom saya selongkar satu-persatu kelebihan setiap produk yang marvelous ini.

NutriWhite mengandungi :
>> Ultimate Protection Whitening Lotion SPF 15 <<
  • Licin serta kaya dengan pati botani seperti Mulberi untuk mencegah kerosakan kulit kesan daripada cahaya matahari dan Mountain Arnica untuk menghilangkan radang kulit, pelembap yang bertindak daripada semua sudut ini melindungi anda daripada kesan-kesan memudaratkan cahaya matahari dan membantu membina daya ketahanan kulit terhadap kerosakan persekitaran
>> Overnight Renewal Whitening Cream <<
  • Memperbaharui dan mengembalikan keremajaan kulit sewaktu tidur
  • Linden menyihatkan serta melembapkan kulit secara mendalam
  • Scullcap mencerah dan menghilangkan radang kulit
  • Vitamin C aktif mengurangkan tompok-tompok hitam serta mengembalikan keserian wajah
  • Pada waktu pagi, anda akan bangun dengan kulit yang gebu, halus, cerah dan berseri
>> Gentle Deep Foaming Cleanser <<
  • Membersihkan dan menyegarkan kulit
  • Rumpai laut menghilangkan kekotoran, membuang sel-sel mati dan menegangkan
  • Alga Hijau menyahtoksin dan melembapkan
  • Strawberi Begonia mencerahkan dan mengimbangkan pigmen
  • Lembut dan menyegarkan
>> Soothing Radiance Whitening Softener <<
  • Ia lembut dan mengembalikan kulit pada pH yang seimbang
  • Kulit berasa lebih segar dan tegang dengan Rosemary
  • Kudzu menegangkan dan mencerahkan
  • Marshmallow melembapkan
  • Ianya sangat berkesan
>> Gentle Action Makeup Remover <<
  • Menjadikan kulit anda licin, lembut dan berseri
  • Tunas Pokok Bic menghilangkan sel mati dengan lembut tanpa meninggalkan kesan
  • Aloe Vera menyegarkan dan menegangkan kulit
  • Lembut, tidak berminyak, dan kulit anda akan kelihatan lebih berseri
>> Daily Defense Whitening Essence <<
Cara yang menyenangkan untuk mendapatkan kulit muka yang licin dan berseri yang diformulasi dengan:
  • Bearberry untuk mencerahkan dan menegangkan kulit,
  • Strawberi Begonia untuk mengimbangkan pigmen
  • Kacang Soya untuk melembutkan dan mengurangkan tompok-tompok hitam
  • Mulberi untuk mencegah daripada kerosakan kesan daripada cahaya matahari
  • Di samping itu, Vitamin C aktif ditambah untuk memperbaiki kulit serta mengembalikan seri wajah
  • Lembut dan mudah diserap oleh kulit
>> Spot Whitening Treatment <<
  • Memperbaiki kesan-kesan matahari serta JERAGAT kulit dengan cepat
  • Kuasa pencerahan botani dihasilkan daripada pati Likuoris dan Peony, yang amat bernilai disebabkan kesannya dalam mencerahkan, melindungi serta menghilangkan radang kulit
  • Cats Claw menegangkan kulit
  • Vitamin C aktif membawa kecerahan yang baru untuk kulit anda dengan rawak wajah yang lebih halus

Untuk Pertanyaan dan Pembelian, anda boleh menghubungi saya seperti:
Norashikin Saaaid (ID 924444)
FB: www.fcebook.com/Shikin Apit
Page: TheComel Health & Beauty Online Store
No Tel: 012-2725334
Email: shikinsaaaid@gmail.com
COD Area: Kajang, Bangi, Semenyih, Balakong, Putrajaya, Cyberjaya

TIP ATASI KETIAK GELAP


Teks: Shikin Saaaid


Apabila bercakap tentang isu ketiak gelap, pasti ramai si cantik yang mengeluh. Perkara ini boleh membuatkan kita hilang keyakinan diri, tidak selesa dan mendatangkan perasaan malu yang tak terkata. Namun semua ini boleh diatasi dengan beberapa tip mudah dan kali ini kita cuba cara tradisional.

Apa yang kami tahu, ketiak akan berpotensi menjadi hitam jika tidak berhati-hati ketika mencukur, mencabut bulu ketiak, dan juga boleh disebabkan oleh kesan bahan kimia yang terkandung di dalam deodoran.

 Walaupun ia berada di tempat yang sulit dan tersembunyi, tetapi kesan gelap ini boleh mencacatkan penampilan, terutama mereka yang gemar mengenakan pakaian tidak berlengan. Bagi yang bertudung juga tidak terkecuali. Pasti anda tidak sanggup untuk melihatkan bahagian itu kepada teman-teman atau lebih segan lagi tertunjuk ia pada suami.

Jadi bagi mereka yang sedang mengalami masalah ini atau ingin mengelak daripada terpaksa berhadapan dengan masalah ini, boleh mencuba beberapa tip yang kami sediakan ini. Sekali-skala cuba cara tradisional pun bagus juga. Paling penting kita perlu berusaha atasi masalah ketiak gelap.


i)   Perah sebiji limau dan campurkan dengan sedikit kapur sirih. Sapukan di bawah ketiak sehingga rata dan biarkan selama 10-15 minit dan cuci sehingga bersih. Lakukan secara berkala 3 kali seminggu untuk mendapat kesan yang memuaskan.

ii)  Buah betik mentah sememangnya kaya dengan vitamin C serta mengandungi bahan yang dapat mencerahkan kulit. Parut betik sehingga halus, dan letakkan pada kulit dan biarkan sekitar 15 minit. Seeloknya dilakukan selepas mandi ketika kulit masih segar dan bersih.

iii) Selain daripada betik muda, bengkuang juga berpotensi memutihkan ketiak. Menggunakan cara yang sama, parutkan bengkuang dan letakkan pada kulit dan dibiarkan seketika sebelum dibilas.



Mari kita cuba cara ini. Mudah-mudahan tiada lagi ketiak yang suram!

Sumber: RAPI

Wednesday, 16 October 2013

Sanggup lepaskan jawatan kerana anak-anak tersayang

Teks: Shikin Saaaid
Assalammualaikum. Rasanya belum terlambat nak ucapkan Selamat Hari Raya Aidil Adha kepada seluruh umat islam di Seantaro Dunia. Bersyukur ke hadrat Ilahi kerana kita diberi kesempatan untuk menyambut hari yang mana mengingatkan kita tentang sejarah pengorbanan Nabi Ibrahim AS dan anaknya NAbi Ismail AS. Begitu besar pengorbanan seorang bapa yang Taat kepada perintah Allah dan sanggup mengorbankan anaknya sendiri. Sempena denagn hari raya korban ini, saya ingin berkongsi cerita sebuah pengorbanan seorang ibu untuk keluarga tercinta.


Pagi tadi saya baru sahaja terima mesej dari kawan sama-sama belajar di UM dahulu. Status di FB pun seperti beliau ada masalah. Katanya sudah seminggu bercuti di kampong untuk berfikir jalan penyelesaian terbaik. Saya pun bertanya apa masalah yang dia hadapi yela mana tahu saya boleh tolong. Saya namakan dia sebagai Nani. Nani pun ceritalah yang dia akan menghantar surat resign pukul 4 petang ini. Kenapa kerana  seperti tidak percaya tapi dalam fikiran saya mungkin kerana family dan anak-anak. Sebab sebelum ini dia ada beritahu saya yang anak lelakinya Hayqal berumur 2tahun sudah 19 kali tukar taska kerana tidak serasi dan sering menangis setiap kali di  hantar ke taska. Ada macam-macam kes yang berlaku di taska sebab pernah mata anaknya lebam dan dia juga pernah Nampak pengasuh menghalakan rotan ke muka anaknya.Sampai 19 taska telah di cuba tapi semua gagal.Nani ni kalau nak tahu dia bekerja sebagai Project Manager di Sebuah company di KAjang. Pekerjaannya memerlukan dia memantau projek diluar bukan sahaja di KL tapi di seluruh negeri yang berkaitan dengan projek company. Kekadang sampai seminggu dia terpaksa hantar anak ke kampong iaitu Kluang Johor kerana serik dengan taska yang tidak boleh dipercayai.

Disebabkan selalu di tinggalkan oleh ibu bapa jadi nani dapat kesan yang anak perempuannya Delisya lebih rapat dengan neneknya berbanding dirinya dan anak lelakinya Hayqal pula mengalami kemurungan kerana tidak mendapat kasih sayang yang sepatutnya. Ibu bapa mana yang tidak sedih bila anak yang tercinta mendapat kesan negatif hasil dari memberi sepenuh komitmen kepada kerjaya untuk kesenangan anak-anak. Alhamdulillah, Nani cepat sedar akan perubahan pada anak-anaknya. Selepas melakukan sembahyang istikharah, Allah memberi petunjuk untuk dia menjaga suami dan anak-anaknya. Nani sedar bahawa kesenangan di dunia bukan yang dicari selama ini tapi kebahagiaan famili dan anak-anak adalah segalanya sekarang. Ini lah erti sebuah pengorbanan.. berkorban kerjaya yang begitu dicintai untuk anak-anak yang sukar dicari ganti dengan kebahagiaan yang hilang dari hari ke hari. Tidak sanggup membebankan keluarga di kampong juga antara penyebab nani meletakakn jawatan sebagai Projek Manager yang sudah berpendapatan 5 angka. Apalah sangat kalau hendak dibandingkan dengan kegembiraan dan kepuasan  menjaga anak sendiri di depan mata. Semoga pengorbanan kawan kita ini menjadi pembakar semangat kepada ibu-ibu di luar sana. Tahniah nani kerana membuat keputusan bijak.

Berkorban apa saja
Harta ataupun nyawa
Itulah kasih mesra
Sejati dan mulia”

Rahsia lemon, penyembuh semula jadi

Teks: Shikin Saaaid
Cahaya suria kian terbenam di ufuk barat. Acap kali minuman manis berwarna-warni menjadi pilihan utama untuk diteguk ketika dahaga. Minuman kordial, cincau, tebu dan kopi... nah, ini antara pemuas dahaga yang wajib ada di atas meja santapan. Bagaimana jika sesekali kita lari daripada kebiasaan, rendam sehiris lemon di dalam air kosong dan tambahkan ais untuk rasa ekstra dingin? Ia bebas kalori, malah turut menyimpan seribu manfaat kesihatan.


Buah lemon, merupakan sejenis buah-buahan asli Asia yang menarik dengan warna kuning terang. Di seluruh dunia, ia biasa digunakan untuk tujuan kulinari seperti diperah menjadi minuman, diramu dalam masakan serta boleh diparut untuk menambah perisa kek atau kuihmuih yang enak. Kandungan jus lemon diperkaya dengan 5-6% asid sitrik, seterusnya menitipkan rasa masam di sekitar paras pH 2-3.


KHASIAT

Sebiji lemon mampu menghasilkan kira-kira tiga sudu besar pati jus berkuantiti 50ml. Bagi memudahkan ia diperah, lemon perlu disimpan dalam suhu bilik agar jusnya lebih mudah dikeluarkan. Ia mengandungi manfaat karbohidrat, lemak, protein, thiamine (vitamin B1), riboflavin (vitamin B2), niasin (vitamin B3), asid panthothenic (vitamin B5), vitamin B6, folat (vitamin B9), vitamin C, kalsium, zat besi, magnesium, fosforus, potassium dan zink.
 
Bagi anda yang masih baru mengenali buah ini, menikmati lemon boleh dilakukan melalui beberapa gaya masakan seperti mencuba resipi ayam bersos lemon. Untuk menggalakkan si cilik turut mencubanya, anda mungkin boleh mengolah sendiri aiskrim lemon sorbet, agar-agar lemon, kek lemon atau perah sahaja untuk dijadikan lemonade yang segar! Sambil itu, terangkan kepada yang tersayang beberapa khasiat lemon:
1.       Lemon kaya dengan antioksidan yang menyahaktifkan radikal bebas dan menghalang pelbagai penyakit berbahaya seperti strok, penyakit kardiovaskular dan kanser.
2.       Jus buah ini membantu menurunkan tekanan darah dan meningkatkan paras kolesterol baik (HDL).
3.       Titisan pati lemon pekat di dalam air panas dipercayai dapat membersihkan sistem penghadaman dan hati.
4.       Pengambilan jus sitrus ini membantu meningkatkan produksi antibodi di dalam darah untuk menentang pelbagai jangkitan dan serangan mikroorganisma.
5.       Kajian menemui khasiat anti-karsinogenik di dalam lemon untuk merendahkan risiko kanser kolon, prostat dan payudara. Ia turut mencegah kerosakan metabolisme dalam sel yang akan menukarnya menjadi karsinogenik.
6.       Pesakit jangkitan salur kencing atau genorrhea juga boleh mengambil jus lemon sebagai langkah pencegahan.
7.       Amalan menikmati jus lemon setiap hari membantu mengurangkan masalah sakit colic dan gastrik.
8.       Amalkan sesudu sirap lemon pekat sehari untuk mengubati asma.
9.       Jus lemon amat sesuai diminum untuk mencegah dehidrasi dan kesan diarea. Ia juga membantu memberikan cahaya keserian wajah.
10.   Mengalami inflamasi lidah, stomatitis atau gingivitis di dalam mulut? Amalkan meminum jus lemon untuk mengatasinya.
11.   Berkumur dengan jus lemon juga dapat menyingkirkan plak, memutihkan dan menguatkan enamel gigi. Ia juga mengubati jangkitan tekak dan bagus untuk rawatan diphtheria.
12.   Kebiasaannya, pati jus lemon digunakan untuk memerap makanan laut atau daging untuk membunuh bakteria dan organisma yang terdapat di dalamnya.

Sumber: Majalah NONA

Friday, 11 October 2013

Usah Panik Bengkak Susu

Teks: Shikin Saaaid
Ibu-ibu yang baru bersalin pasti tidak terlepas daripada mengalami situasi bengkak susu di bahagian payudara. Keadaan ini terjadi ekoran peningkatan hormon lacta yang menghasilkan susu badan yang banyak selepas 72 jam anda bersalin.

Walaupun terpaksa menanggung kesakitan akibat bengkakan ini, namun ia sebenarnya menunjukkan tanda positif bahawa ibu berkenaan sihat dan sistem badan mereka berupaya menghasilkan susu yang banyak buat bayi mereka. Pun begitu, bayi anda perlu diberikan susu dengan kadar segera bagi mengelak payudara anda membengkak dan mengeras sehingga berlakunya bengkak susu.

Apabila situasi tersebut terjadi, mengepam payudara bagi mengeluarkan susu bukan cara paling berkesan untuk menyelesaikan kekusutan. Ini kerana pada ketika itu saluran susu seolah-olah tersumbat sehingga susu yang dipam tidak keluar. Langkah terbaik bagi meredakan rasa bengkak tersebut adalah melalui hisapan bayi secara langsung.


Panduan berikut juga boleh anda amalkan di saat mengalami permasalahan ini.
  1. Pakai bra menyusu yang dapat menyokong payudara termasuk di waktu malam. Pastikan pemakaian bra tersebut betul dan sesuai serta tidak terlalu ketat.
  2. Susukan bayi anda setiap 2 – 3 jam. Kekerapan anda memberikan susu kepada bayi dapat mengurangkan bengkak di samping menambah pengeluaran susu. Elakkan menyusu bayi di sebelah bahagian payudara sahaja.
  3. Pastikan bayi anda melekap kemas di bahagian areola iaitu kawasan kulit gelap di sekeliling putting semasa menyusu. Areola yang mengeras menyukarkan usaha bayi menyusu . Sebaiknya perah susu terlebih dahulu bagi memudahkan air susu keluar dan melembutkan areola.
  4. Ketika menyusukan bayi, urut lembut kawasan payudara bagi melancarkan aliran susu.
  5. Jika payudara terlalu penuh dengan susu, gunakan pam sekali-sekala bagi mengeluarkannya. Jangan pam susu secara berlebihan sekiranya bayi sudah menyusu dengan baik kerana ia akan menyebabkan penghasilan susu berlebihan.
  6.  Daun kobis dipercayai membantu melegakan payudara yang bengkak. Namun, penggunaan daun kobis secara kerap di bahagian payudara akan menyebabkan susu kering.
  7. Urut payudara sebelum mengepam susu. Urut secara membulat seperti melakukan pemeriksaan payudara bagi merasai bahagian yang berketul-ketul sekaligus memudahkan aliran susu yang baik.
  8. Jika bengkak masih belum berkurang, segeralah berjumpa doktor.

sumber: majalah NONA 

Saturday, 28 September 2013

Minyak ikan Terbaik dari Omegaguard Shaklee

Teks: Shikin Saaaid

Kebiasaannya kita dengar minyak ikan adalah baik untuk perkembangan otak sahaja tapi lain  pula minyak ikan keluaran Shaklee.Bukan sahaja untuk otak tapi banyak lagi kelebihan dan manfaat yang kita perolehi dengan pengambilan omegaguard Shaklee. Asid Dokosaheksanoik (DHA) dan  Asid Eikosapentanoik (EPA) merupakan asid lemak 3 yang ditemui dalam ikan laut dalam. DHA dan EPA dipercayai mampu mengurangkan keradangan, menggalakkan fungsi otak, sistem saraf dan fungsi mata yang perlu diperolehi melalui pemakanan.


Kelebihan Shaklee:

ü  Shaklee Omega guard diekstrak dari ikan laut air sejuk( sardine, mackerel, herring, anchovies) di perairan negara jepun.
ü  Ia bukan dari hati minyak ikan.3 Kali lebih tumpat dqari ketumpatan hati minyak ikan. Berbanding dengan produk omega dipasaran.
ü   Omega guard merupakan minyak ikan paling tulen di dunia yang mengandungi rangkaian spectrum penuh 7 jenis asid lemak omega semulajadi termasuk EPA, DHA, ALA dan banyak lagi. Satu sajian omega guard dapat membekalkan 905mg asid lemak omega-3 EPA dan HAD.
ü  Shaklee meggunakan kaedah ultratulen bergred farmaseutikal teknologi terkini untuk maghasilkan omega guard. Ia dihasilkan melalui satu proses penyulingan propretari tiga molekul untuk mengekstrak asid lemak omega-3 yang paling tulen dan paling semulajadi sementara menyingkirkan bahan-bahan merbahaya seperti plumbum, merkuri, arsenic, cadmium, dioksin, dan PCB (polychlorinated biphenyl-merupakan bahan kimia industry yang sangat toksid).

Manfaat Utama:
1)   Asid Lemak-omega3
è Tidak dapat dihasilkan oleh badan kita
è Membantu rembesan prostaglandin dengan lebih berkesan untuk menghalang ptostetomegaly dan membuang air kecil yang timbul daripada punca andropos.
è Mengimbangi perubahan dalam kepekatan hormone wanita yang menyebabkan PMS, bagi kulit licin dan kemerah-merahan
2)   Mencegah penyakit Saluran darah dan Strok
è DHA dan EPA boleh menentang thrombosis, tekanan darah tinggi yang klebih rendah dan kepekatan darah, melicirkan saluran darah, dan peredaran darah yang lancer.
è Membantu mengekalkan tekanan darah normal dan ketegangan dileher atau sakit kepala.
è Merendahkan kolestrol, menghindar pembekuan darah di dalambadan, membantu mengekalkan tahap kesihatan trigliserida dan kolestrol LDL
è Mengawal masalah obesity
è Membantu mengurangkan risiko penyakit jantung
3)   Membantu Tumbesaran dan Perkembangan Otak janin dan perkembangan memori
è DHA adalah nutrient utama untuk otak, system saaraf dan retina
è Penting pada 3 bulan terakhir perkembanagn otak janin semasa dalam kandungan
è Mencegah penyakit Alzheimer
è Menmelihara penglihatan dan pendengaran dan mencegah migraine
4)   Meningkatkan Sistem Imun dan Menyihatkan Paru-paru
è Memperbaiki alahan kulit, psoriasis, demam hay, bronchitis, penyakit lelah, hepatitis, SLE dan penyakit buah pinggang
5)   Menentang Kanser
è Omega 3 boleh mencegah kanser paru-paru, payudara, prostat, dan kolon
è Merangsang kesihatan hati selepas pembedahan
è Membantu pancreas pesakit kanser untuk berfungsi dengan lebih efektif
6)   Memelihara fugsi-fungsi sendi
è Paras asid lemak omega-3 larut dalam tisu rawan. Oleh itu ia boleh mencegah kemusnahan enzim yang membentuk tisu rawan.
è Mencegah arthristis, memelihara fungsi-fungsi sendi dan gout dengan efektif
7)   Mencegah Ismomnia dan membantu mengurangkan tekanan
è EPA dan DHA mampu menstabilkan emosi
è Membantu dalam perkembangan kesihatan mental termasuk kemurungan, tekanan, kebimbangan, insomnia, autism, kanak-kanak hiperaktif dan penyakit schizophrenia.

Siapa yang tidak digalakkan ambil omega guard

1)      Pesakit yang akan melakukan pembedahan
2)      Perempuan hamil yang hamper bersalin

Untuk Pertanyaan dan Pembelian, anda boleh menghubungi saya seperti:
Norashikin Saaaid (ID 924444)
FB: Shikin Apit
Page: TheComel Health & Beauty Online Store
No Tel: 012-2725334
COD Area: Kajang, Bangi, Semenyih, Balakong, Putrajaya, Cyberjaya


linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...