Ads 468x60px

Friday 11 October 2013

Usah Panik Bengkak Susu

Teks: Shikin Saaaid
Ibu-ibu yang baru bersalin pasti tidak terlepas daripada mengalami situasi bengkak susu di bahagian payudara. Keadaan ini terjadi ekoran peningkatan hormon lacta yang menghasilkan susu badan yang banyak selepas 72 jam anda bersalin.

Walaupun terpaksa menanggung kesakitan akibat bengkakan ini, namun ia sebenarnya menunjukkan tanda positif bahawa ibu berkenaan sihat dan sistem badan mereka berupaya menghasilkan susu yang banyak buat bayi mereka. Pun begitu, bayi anda perlu diberikan susu dengan kadar segera bagi mengelak payudara anda membengkak dan mengeras sehingga berlakunya bengkak susu.

Apabila situasi tersebut terjadi, mengepam payudara bagi mengeluarkan susu bukan cara paling berkesan untuk menyelesaikan kekusutan. Ini kerana pada ketika itu saluran susu seolah-olah tersumbat sehingga susu yang dipam tidak keluar. Langkah terbaik bagi meredakan rasa bengkak tersebut adalah melalui hisapan bayi secara langsung.


Panduan berikut juga boleh anda amalkan di saat mengalami permasalahan ini.
  1. Pakai bra menyusu yang dapat menyokong payudara termasuk di waktu malam. Pastikan pemakaian bra tersebut betul dan sesuai serta tidak terlalu ketat.
  2. Susukan bayi anda setiap 2 – 3 jam. Kekerapan anda memberikan susu kepada bayi dapat mengurangkan bengkak di samping menambah pengeluaran susu. Elakkan menyusu bayi di sebelah bahagian payudara sahaja.
  3. Pastikan bayi anda melekap kemas di bahagian areola iaitu kawasan kulit gelap di sekeliling putting semasa menyusu. Areola yang mengeras menyukarkan usaha bayi menyusu . Sebaiknya perah susu terlebih dahulu bagi memudahkan air susu keluar dan melembutkan areola.
  4. Ketika menyusukan bayi, urut lembut kawasan payudara bagi melancarkan aliran susu.
  5. Jika payudara terlalu penuh dengan susu, gunakan pam sekali-sekala bagi mengeluarkannya. Jangan pam susu secara berlebihan sekiranya bayi sudah menyusu dengan baik kerana ia akan menyebabkan penghasilan susu berlebihan.
  6.  Daun kobis dipercayai membantu melegakan payudara yang bengkak. Namun, penggunaan daun kobis secara kerap di bahagian payudara akan menyebabkan susu kering.
  7. Urut payudara sebelum mengepam susu. Urut secara membulat seperti melakukan pemeriksaan payudara bagi merasai bahagian yang berketul-ketul sekaligus memudahkan aliran susu yang baik.
  8. Jika bengkak masih belum berkurang, segeralah berjumpa doktor.

sumber: majalah NONA 

0 comments:

Post a Comment

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...