Ads 468x60px

Wednesday 18 September 2013

KEPERLUAN VITAMIN BAGI WANITA HAMIL

Teks: Norashikin Said


Assalammualaikum……

Hari ini saya terpanggil untuk berkongsi dengan wanita yang sedang hamil di luar sana mengenai kepentingan pengambilan suplemen semasa mengandung.Pengambilan vitamin ini tidak menjamin 100% anak yang dilahirkan itu sempurna.Tapi sebagai manusia biasa kita perlu berusaha untuk mengurangkan risiko itu dan sentiasa berdoa kepada yang ESA supaya anak yang bakal lahir nanti sihat dan tiada kekurangan. Semua ibubapa mengharapkan yang terbaik untuk anak yang bakal lahir nanti.

Justeru itu, wanita hamil sangat memerlukan vitamin dan mineral bagi memastikan bekalan nutrisi yang dimakan mencukupi kerana mereka terpaksa berkongsi dengan bayi dalam kandungan.

 Pengambilan suplemen vitamin memang digalakkan supaya  dapat mengurangkan risiko kecacatan ketika hamil, kelahiran pramatang dan kekurangan berat ketika bayi dilahirkan. Ia juga memberi kekuatan dan membantu wanita hamil mendapat kesihatan terbaik sepanjang kehamilan.

Ia juga membantu mengurangkan risiko kekurangan nutrisi di kalangan wanita yang mengalami loya, muntah, dan tidak mempunyai selera untuk makan di aawal kehamilan.

Antara suplemen yang penting ketika hamil ialah zat besi(iron), kalsium, asid folik dan
omega-3.Namun pengambilan suplemen tidak pula bermakna seorang wanita hamil boleh meninggalkan pemakanan yang mengandungi karbohidrat, protein, lemak dan air. Pastikan suplemen yang diambil tidak melebihi dos yang ditetapkan.

>>ASID FOLIK<<

Asid folik menolong melindungi bayi dalam kandungan anda daripada kecacatan dalam sistem sarafnya (kecacatan tiub neural) seperti spina bifida.

Spina bifida berlaku apabila pelindung yang melitupi saraf tunjang bayi tidak tertutup dengan sempurna. Ini boleh menyebabkan kerosakan saraf kekal.

Dalam masa
12 minggu pertama kehamilan, otak dan sistem saraf bayi terbentuk dan berkembang dengan pesat. Oleh sebab itu, adalah sangat penting untuk mengambil folik asid setiap hari pada masa itu.

Anda dinasihatkan mengambil 400 mikrogram (mcg) asid folik setiap hari sebaik sahaja anda merancang untuk hamil. Sementara wanita yang telah hamil 1000mcg sehari.Kemudian, teruskan mengambilnya untuk 12 minggu yang pertama kehamilan. Baik juga jika anda makan makanan yang kaya dengan folat.

>>KALSIUM<<

Kalsium pula sanagt penting bagi pembentukan tulang dan gigi.Bekalan kalsium dalam vitamin selalu mempunyai kadar yang lebih tinggi berbanding dengan bekalan kalsium dalam multivitamin yang biasa.

Tanpa bekalan  kalsium yang cukup, wanita yang hamil terdedah kepada rsisko preeclampsia, yang mungkin membawa mautkepada ibu dan anaknya dalam Rahim.Dos yang diperlukan bagi wanita hamil ialah 1000mg setiap hari.

>>OMEGA 3<<

Omega-3 diperlukan untuk perkembangan otak, membentuk system saraf dan menjamin penglihatan yang baik. Ikan adalah sumber terbaik bagi omega-3 terutama ikan salmon. Bagi wanita hamil dan menyusukan bayi dos yang dicadangkan ialah 200-300mg sehari.


>>ZAT BESI(IRON)<<

Iron penting untuk pembentukan sel darah merah yang berfungsi membawa oksigen ke seluruh tubuh.Ia mengurangkan risiko kelahiran pramatang.

Dos yang biasa dicadangkan untuk wanita hamil ialah 27mg, berbanding dengan dos bagi wanita tidak hamil ialah 18mg. Pastikan tidak melebihi dos bagi mengelakkan kesan sampingan seperti sembelit dan pedih perut.

Terdapat beberapa jenis makanan yang mengganggu penyerapan zat iron seperti ikan, danging merah dan hati. Oleh itu pengambilan zat iron harus dilakukan sejam sebelum atau 2 jam selepas memakan makanan seperti ini.

Begitu juga jika memakan makanan jenis tenusu seperti susu, mentega atau keju. Elakkan juga suplemen yang mengandungi kalsium atau antacid yang mengandungi kalsium bersama suplemen zat besi kerana ia menghalang penyerapan iron ke dalam tubuh.

Kesimpulannya pastikan suplemen yang diambil tidak melebihi dos yang ditetapkan dan sentiasa konsisten dalam pengambilan vitamin bagi memastikan kesihatan terbaik untuk ibu dan bayi.

Wallahualam..

0 comments:

Post a Comment

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...