Ads 468x60px

Friday 27 September 2013

Kelebihan Vitamin C Shaklee

Assalammualaikum gojes..

Hari ini saya nak berkongsi mengenai vitamin c yang terhangat di pasaran. Vitamin C adalah vitamin larut air juga di kenali sebagai Ascorbic Acid. Ia amat diperlukan oleh badan manusia kerana ia tidak boleh dibina secara semulajadi oleh badan manusia. Sebagai pengguna anda perlu bijak memilih vitamin c yang tidak mendatangkan kesan negative kepada anda. Sustained Release Vita-C & Chewable Vita-C Plus membekalkan 'bioflavinoid' dalam jumlah seimbang iaitu 120mg. Bioflavinoid adalah aksesori nutrisi yang membentuk asid askorbik atau vitamin C complex. Bioflavinoid hanya boleh didapati dalam buah-buahan asli dan tidak diperolehi  dalam vitamin C sintetik. Aksesori nutrisi  ini membantu mengurangkan kanser, penyakit kardiovaskular, osteoporosis, dan memberi faedah-faedah kesihatan lain seperti antibakteria, antivirus, anti-radang, antioksidan dan kadang-kadang digunakan sebagai anti alergenik





Perbezaan Vitamin C Sustained Release Vita-C 500mg  Chewable Vita-C 100mg

Sustained Release Vita-C 500mg
Chewable Vita-C 100mg


ü  Vita-C 500mg ni adalah Vitamin C berbentuk tablet

ü  Setiap tablet mempunyai kepekatan 500mg Vitamin C

ü  Diberi nama 'Sustained Release' kerana setiap tablet dicipta untuk membebaskan 1.5 Vitamin C buah secara berterusan perlahan-lahan ke dalam badan

ü  Ujian klinikal menunjukkan Vitamin C dalam 2 tablet mampu bertahan selama lebih kurang 5 jam dan mampu kekal dalam plasma darah kita sehingga 24 jam!   Oleh itu, ia memastikan tubuh kita mendapat bekalan vitamin C yang berterusan.

ü  Vita-C 100mg adalah Vitamin C berbentuk kunyah

ü  Setiap tablet kunyah mempunyai kepekatan 100mg Vitamin c

ü  diberi nama 'Chewable' kerana ianya perlu dikunyah seperti gula-gula




ü  Apa yang istimewanya ialah apabila anda mengunyah Vitamin C jenis ini, air liur akan membantu menghadamkan Vitamin C tersebut dan seterusnya membolehkan ianya sedia untuk diserap sebaik sahaja sampai ke usus kecil.


Fungsi Vitamin C :

1)      Diperlukan dalam penghasilan Kolagen ( Collagen ) semulajadi badan , di mana kolagen ini amat penting sebagai struktur utama komponen dalam saluran darah , tendon, ligaments , tulang , gigi ,rambut dan kulit.
2)      Penting untuk penghasilan bahan neurotransmitter & hormone norepinephrine , di mana bahan – bahan ini amat kritikal didalam fungsi otak & saraf manusia .
3)      Sebagai bahan ANTIOKSIDAN didalam tubuh yang berfungsi untuk melawan dan melindungi sel-sel tubuh dari kerosakan oleh radikal bebas yang menyebabkan penyakit-penyakit kronik seperti darah tinggi, sakit jantung, stroke , barah dsbgnya. Radikal bebas ini terhasil secara semulajadi didalam tubuh kerana proses-proses biokimia didalam badan dan juga disebabkan oleh faktor luaran seperti pencemaran ( air, udara , makanan) , stress, toxin , pancaran sinar ultra ungu ( UV light ) dari matahari dsbgnya .
4)      Membantu untuk mengaktifkan agen –agen antioksida yang lain didalam tubuh seperti Vitamin E , Glutathione dsbgnya.
5)       Untuk sintesis bahan yang dipanggil L-Carnitine yang bertanggungjawab memindahkan molekul lemak kedalam sel-sel yang lain untuk menjana tenaga tubuh dan pembinaan otot –otot badan.
6)      Membantu dalam metabolisme kolesterol didalam badan untuk membentuk asid hempedu ( Bile Acids) oleh itu ia membantu mengurangkan kandungan kolesterol dalam darah dan mencegah batu karang didalam pundi hempedu ( Gall Stone )
7)      Sebagai coenzyme didalam tubuh badan yang membantu dalam proses biokimia menjadikan bahan proline dan lysine kepada Hydroxyproline dan Hydroxylysine sebagai struktur asas untuk pembinaan kolagen


Diantara fungsi  lain Vitamin C (secara ringkasnya) : (a) Sebagai Anti Oksidan yang penting.
(b) Pemulihan luka dan melecur.
(c) Pembinaan colagen dalam badan.
(d) Membantu tumbesaran tissu tubuh manusia.
(e) Membantu penghasilan hormon.
(f) Membantu penghasilan protin untuk sistem immuniti tubuh.
(g) Membantu dalam pencegahan kanser, strok, sakit jantung koronari, jangkitan kuman yang teruk.
(h) Membantu mengurangkan kolesterol darah LDL dan menambah kolesterol HDL (baik).
(i) Membantu mencegah atherosclerosis (mendapan kolesterol pada dinding saluran darah).
(j) Mencegah lebam (bruises) dan pendarahan dari gusi atau hidung tanpa sebab.
(k) Membantu memelihara kulit yang sihat dan cerah.
(l) Mencegah penyakit katarak (cataract) mata.
(m) Membantu mengawal tekanan darah tinggi.
(n) Membantu mengawal dan mengurangkan selsema.

Sumber yang kaya dengan Vitamin C :

(a) Buah-buahan seperti jambu batu, belimbing, limau, betik, nenas, mangga, buah beri, strawberri ,kiwi dan sebagainya

(b) Sayur-sayuran seperti bayam, kangkung, asparagus, brokoli, sawi, tomato dan sebagainya

Faedah – faedah kesihatan Vitamin C :
1)      Mengekalkan integrity tisu badan seperti kulit , lapisan mukosa oleh itu membuatkan kulit menjadi lebih licin, tegang , cerah & berseri , membantu menghilangkan kesan –kesan jeragat dan bintik hitam pada kulit disebabkan terdedah pada cahaya matahari.
2)      Membantu dalam proses penyembuhan luka pada kulit dan lapisan mukosa tubuh (mulut, paru-paru & system gastrousus )
3)      Menjaga keutuhan system saluran darah dan mencegah pegerasan saluran darah oleh itu membantu mencegah penyakit seperti darah tinggi, sakit jantung koronari ,stroke (angin ahmar), kerosakan buah pinggang dsbgnya
4)      Membantu mengurangkan kadar kolesterol dalam darah oleh itu mencegah penyakit seperti sakit jantung koronari , darah tinggi , stroke dsbg
5)      Membantu dalam mencegah penyakit barah ( kanser) dengan fungsinya sebagai bahan antioksida yang meneutralkan radikal bebas & mencegah kerosakan sel-sel tubuh yang boleh menyebabkan kanser.
6)      Membantu dalam proses detoksifikasi bahan –bahan pencemar didalam badan seperti bahan logam berat ( Plumbum,raksa & arsenic)
7)      Meningkat tenaga & mencegah rasa keletihan yang melampau disebabkan Stress , Pemakanan , Pencemaran persekitaran
8)      Mencegah penyakit SCURVI & membantu mengurangkan tahap penyakit(severity) demam ,batuk & seisema ( Upper Respiratory tract infection)

Untuk Pertanyaan dan Pembelian, anda boleh menghubungi saya seperti:
Norashikin Saaaid (ID 924444)
FB: Shikin Apit
Page: TheComel Health & Beauty Online Store
No Tel: 012-2725334
COD Area: Kajang, Bangi, Semenyih, Balakong, Putrajaya, Cyberjaya

0 comments:

Post a Comment

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...